تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی

19 اسفند 1400
0 دیدگاه

ما در سلسله مقالاتی که در وب سایت سامادل منتشر می‌کنیم قصد داریم پاسخ سوالات و دغدغه‌های شما را بدهیم؛ زیرا می‌دانیم مهاجرت با چه مشکلاتی همراه است.

یکی از سوالاتی که همیشه مهاجران از کارشناسان ما می‌پرسند در رابطه با تفاوت دو کشور قبرس شمالی و قبرس جنوبی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ دهیم. لطفا این مقاله را مطالعه کنید و اگر همچنان در این مورد سوالی داشتید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید.

فراموش نکنید ما نیزهمچون شما روزی در ابتدای مسیر مهاجرت بودیم و پس از گذشت سالها تحصیل ، زندگی و کار تخصصی در قبرس و شناخت قوانین با کمک به بسیاری از خانواده های ایرانی برای مهاجرت به قبرس اکنون نیز آماده تر از گذشته حاضریم تجربیات خود را در اختیار شما قرار داده تا شما نیز بتوانید به این کشورزیبا مهاجرت کنید.کارشناسان ما با کمال افتخارمنتظرند که پاسخ سوالات شما در هر زمینه ای از جمله آشنایی با قبرس، مهاجرت به قبرس و فرق قبرس شمالی و قبرس جنوبی را بدهند. با ما تماس بگیرید مطمئن باشید از شنیدن صدای گرم شما خوشحال خواهیم شد.

معرفی مختصر قبرس شمالی و قبرس جنوبی

قبرس شمالی و قبرس جنوبی دو بخش از یک جزیره و یک کشور هستند ولی در بسیاری از قوانین و مسائل با یکدیگر کاملا متفاوت‌اند. در این قسمت به بررسی تفاوت این دو بخش از جزیره قبرس می‌پردازیم.

در جدول زیر به صورت خیلی خلاصه برخی از اصلی‌ترین تفاوت‌های قبرس شمالی و قبرس جنوبی بیان شده است.

تفاوت قبرس جنوبی و قبرس شمالی
نام پایتخت زبان دین واحد پول جمعیت پرچم
قبرس شمالی نیکوزیای شمالی (North Nicosia) ترکی اغلب اسلام لیر حدود 400،000 نفر پرچم قبرس شمالی
قبرس جنوبی نیکوزیا (Nicosia) یونانی اغلب مسیحیت یورو حدود 800،000 نفر پرچم قبرس جنوبی

تفاوت پایتخت قبرس شمالی و پایتخت قبرس جنوبی

پایتخت جزیره قبرس و هر دو کشور قبرس شمالی و قبرس جنوبی شهر نیکوزیا است.

پس از درگیری که در سال‌های 1963 و 1964 میلادی در قبرس بین ترک‌ها و یونانی‌ها بوجود آمد شهر نیکوزیا به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شد. پس از تقسیم شهر نیکوزیا، در سال 1983 میلادی و پس از اعلام استقلال قبرس شمالی از قبرس جنوبی، قست شمالی نیکوزیا با نام «نیکوزیای شمالی» پایتخت قبرس شمالی و قسمت جنوبی آن با نام «نیکوزیا» پایتخت قبرس جنوبی شد.

در حال حاضر علاوه بر پایتخت سیاسی، نیکوزیا پایتخت مالی قبرس شمالی و جنوبی هم است.

در رابطه با نیکوزیا دانستن این نکته خالی از لطف نیست که نام نیکوزیا از اساطیر یونان گرفته شده است و به معنای «ایالت سفید» یا شهر «خدایان سفید» است. همچنین شهر نیکوزیا بیش از 4500 سال سابقه سکونت دارد و از قرن دهم میلادی تا به حال پایتخت قبرس بوده است. نام نیکوزیا اولین بار در منشوری که مربوط به پادشاه آشور است و مربوط به سال 672 قبل از میلاد مسیح است به چشم خورده است.

شهر نیکوزیا در قبرس

تفاوت زبان مردم در قبرس شمالی و قبرس جنوبی

یکی از فرق‌های قبرس شمالی و قبرس جنوبی زبان مردم در این دو بخش جزیره است. زبان مردم قبرس شمالی به دلیل اینکه اکثریت این بخش از جزیره، ترک هستند ترکی قبرسی است. ترکی قبرسی یکی از لهجه‌های ترکی استانبولی است. به دلیل اینکه کشور قبرس شمالی سال‌ها مستعمره انگلیس بوده است و مهاجران بیشتری نسبت به قبرس جنوبی دارد، علاوه بر ترکی مردم قبرس شمالی به زبان انگلیسی هم صحبت می‌کنند و در بسیاری از دانشگاه‌ها دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. مردم ساکن در قبرس جنوبی اغلب یونانی‌تبار هستند به همین دلیل زبان مردم در قسمت جنوبی جزیره، قبرس یونانی است.

به طور کلی در کشور قبرس زبان‌های ترکی و یونانی زبان رسمی است و در قانون اساسی این کشور، این زبان‌ها ذکر شده است. همچنین زبان انگلیسی هم که نتیجه استعمار انگلیس در این جزیره است در بین مردم رواج دارد. علاوه بر این زبان‌ها، به دلیل مهاجران زیادی که از گذشته تا به حال به این جزیره مهاجرت کرده‌اند و تجار و فارغ‌التحصیلانی که از خارج کشور به این جزیره آمده‌اند زبان‌های فرانسوی، روسی، عربی، ارمنی (که زبان اقلیت مردم قبرس است) و چند زبان دیگر هم مشاهده می‌شود.

تفاوت زبان مدارس در قبرس جنوبی و قبرس شمالی

در رابطه با زبان آموزشی مردم قبرس در قانون اساسی این کشور ذکر شده است که جوامع ترک و یونانی قبرس، مسئول آموزش زبانی خود هستند؛ به همین دلیل در مدارس قبرس جنوبی که تحت نظارت دولت قبرس است زبان رسمی یونانی است و در مدارس قبرس شمالی که تحت نظارت دولت ترکیه است زبان رسمی ترکی است. علاوه بر این، به دلیل مهاجران زیادی که در قبرس شمالی وجود دارد زبان انگلیسی هم در بسیاری از مدارس این کشور به چشم می‌خورد و تدریس می‌شود.

زبان رسمی آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی قبرس هم ترکی و هم یونانی است. اما استفاده از زبان انگلیسی در بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی قبرس رایج است. قبرس بویژه قبرس شمالی از گذشته کشور مهاجر پذیری بوده است؛ به همین دلیل در این کشور، مدارس در سطوح مختلف به زبان‌های عربی، ارمنی، فارسی و روسی هم در دسترس است.

اگر شما قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید باید این نکته را به شما یادآوری کنم که:
با توجه به رسمی بودن زبان ترکی در قبرس شمالی و استفاده از زبان ترکی و انگلیسی در مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این کشور، قبرس شمالی برای مهاجرت ایرانیان بهتر است.

تفاوت دین مردم در قبرس شمالی و قبرس جنوبی

دین از دیگر فرق‌های کشور قبرس جنوبی و شمالی است. در قانون اساسی کشور قبرس ذکر شده است که هر شخص در این کشور حق آزادی اندیشه، وجدان و مذهب را دارد و در اظهار عقیده و تغییر مذهب آزاد است.  به همین دلیل هیچ دین رسمی در این کشور وجود ندارد. اما از آنجائیکه بیشتر جمعیت این کشور را دو گروه یونانی‌تبار و ترک‌تبار تشکیل می‌دهد دین اغلب جمعیت این جزیره مسیحیت (89 درصد) است.

فرق دین مردم در جزیره قبرس

مسیحیت، ارتدوکس 89 درصد مسیحیت، پروتستان 2 درصد
مسیحیت، کاتولیک 2.9 درصد اسلام 1.8 درصد

 

* در رابطه با تفکیک و تفاوت دین مردم قبرس شمالی و قبرس جنوبی در منابع مختلف اختلاف نظرهای متفاوتی وجود دارد. منبع ما برای این تقسیم‌بندی وب سایت https://www.state.gov/ است.
لازم به یادآوری است که: زمانی که این مقاله نوشته شده است هنوز اطلاعات سرشماری سال 2021 قبرس منتشر نشده است.

مردمی که در قبرس شمالی ساکن هستند به دلیل اینکه اغلب ترک‌تبار هستند دین اسلام دارند و از اهل سنت هستند.
برخلاف قبرس شمالی، در قبرس جنوبی که بیشتر جمعیت آن را یونانی‌تبارها تشکیل می‌دهند مردم اغلب دین مسیحیت دارند.
اگر شما قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید باید به این نکته توجه کنید که دین بیشتر مردم در قبرس شمالی اسلام است و به همین علت این کشور برای مهاجرت ایرانیان و مسلمانان گزینه‌ی بهتری است.

فرق واحد پول قبرس جنوبی و قبرس شمالی

جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تفکیک شده است که تحت سلطه‌ی دو دولت مجزای ترکیه و یونان است؛ به همین دلیل واحد پول در قبرس شمالی با واحد پول در قبرس جنوبی متفاوت است.

قبرس شمالی تحت حمایت دولت ترکیه است و واحد پول در این بخش جزیره، لیر ترکیه است و هزینه‌های روزمره زندگی با لیر ترکیه پرداخت می‌شود. همین موضوع سبب شده است که هزینه زندگی در قبرس شمالی با هزینه زندگی در قبرس جنوبی متفاوت باشد و کمتر از قبرس جنوبی باشد. تفاوت واحد پول قبرس جنوبی و شمالی از جمله مواردی است که باعث شده است افرادی که قصد مهاجرت دارند، قبرس شمالی را برای مهاجرت انتخاب کنند.

پول لیر

قبرس جنوبی تحت حمایت دولت یونان است و تا قبل از سال 2008 واحد پول در قبرس جنوبی پوند قبرس بود. اما پس از سال 2008 و پیوستن این بخش جزیره به اتحادیه اروپا، واحد پول در این بخش، یورو شد.

پول یورو

واحد پول در قبرس جنوبی سبب شده است که هزینه‌های روزمره زندگی در این کشور با یورو محاسبه شود و در مجموع هزینه زندگی از قبرس شمالی بیشتر شود و این بخش از جزیره مورد استقبال مهاجران قرار نگیرد.
پس در نتیجه علاوه بر واحد پولی، هزینه زندگی در قبرس شمالی و قبرس جنوبی با یکدیگر متفاوت است.

اگر قصد مهاجرت به قبرس را دارید این نکته را به شما یادآوری می‌کنیم که به دلیل وجود مهاجران و گردشگران بیشتر، فرصت کسب درآمد در قبرس شمالی از قبرس جنوبی بیشتر است اما هزینه زندگی کمتر است و این موضوع باعث می‌شود قبرس شمالی برای مهاجرت بهتر باشد.

جمعیت قبرس شمالی و جنوبی

براساس آمار منتشر شده در وب سایت www.worldometers.info که براساس آخرین تحلیل سازمان ملل متحد منتشر می‌شود؛ جمعیت جزیره قبرس 1،220،000 (یک میلیون و دویست و بیست هزار) نفر است. که از این مقدار حدود 400،000 نفر در قبرس شمالی ساکن هستند و 800،000 نفر در قبرس جنوبی سکونت دارند.

در رابطه با تفکیک جمعیت قبرس شمالی و جنوبی اطلاعات ارائه شده امکان دارد کمی خطا داشته باشد. زیرا آخرین سرشماری انجام شده مربوط به سال 2021 است که تا زمان نوشتن این مقاله نتایج آن منتشر نشده است. علاوه بر این به دلیل اینکه قبرس شمالی بسیار مورد توجه مهاجران است حرکت جمعیت در این بخش از جزیره بسیار بالا است و این موضوع باعث می‌شود تخمین میزان دقیق جمعیت با مشکل مواجه شود.

  • براساس تحلیل اطلاعات سازمان ملل متحد کشور قبرس 0.02 درصد از جمعیت کل جهان (7،794،798،000 نفر) را به خود اختصاص داده است.
  • براساس این اطلاعات میانگین سنی جزیره قبرس 37.3 سال است که نشان دهنده یک جمعیت جوان است.
  • امید به زندگی در کشور قبرس 81.5 سال است که نشان از رفاه بالا در جامعه است.

پرچم قبرس شمالی و جنوبی

علاوه بر زبان، دین و واحد پولی، قبرس شمالی و قبرس جنوبی در پرچم هم با یکدیگر تفاوت دارند.

پرچم قبرس شمالی

پرچم قبرس شمالی که برگرفته از پرچم ترکیه است دارای زمینه سفید با دو خط قرمز رنگ در بالا و پایین پرچم و نشانه هلال و ستاره در وسط پرچم است. این پرچم در سال 1984 میلادی و در پی اعلام استقلال قبرس شمالی توسط هنرمند ترک امین چیزِنِل (Emin Cizenel) طراحی شد.

براساس نماد شناسی پرچم قبرس شمالی، که در وب سایت‌های مختلف منتشر شده است؛
دو نوار قرمز در بالا و پایین این پرچم نماد خون ترک‌هایی است که در پی تنش و جنگ در قبرس کشته شده‌اند و هلال و ستاره وسط این پرچم، نشان ترک بودن جامعه است.

پرچم قبرس

بر اساس اطلاعات منتشر شده در منابع مختلف از جمله وب سایت flagpedia پرچم کشور قبرس در سال 1960و بعد از توافق زوریخ و لندن که منجر به استقلال قبرس به عنوان یک کشور مستقل شد توسط معلم هنر این کشور به نام عصمت گونی (Ismet Guney) طراحی شد.

  • پرچم قبرس تصویر جزیره قبرس به رنگ نارنجی مایل به مسی است در زمینه سفید است. در پرچم قبرس در پایین تصویر جزیره دو شاخه زیتون سبز رنگ قرار دارد.
  • به دلیل اختلافی که از گذشته بین جوامع ترک‌تبار و یونانی‌تبار قبرس وجود داشته است، نمادهایی که در پرچم قبرس استفاده شده است همه نشان از صلح دارد.
  • در نماد شناسی پرچم قبرس آمده است که تصویر جزیره قبرس در پرچم نشان از یکپارچگی جوامع ترک و یونانی قبرس است. رنگ نارنجی مایل به مسی جزیره به نشانه‌ی معادن بسیار زیاد مس در این کشور است.
  • دو شاخه‌ی زیتون در پایین تصویر جزیره نماد صلح دو جامعه ترک‌تبار و پونانی‌تبار در قبرس است.
  • تمامی این تصاویر در زمینه‌ای سفید رنگ که نماد صلح است استفاده شده است.

همسایگان قبرس شمالی

علاوه بر موارد بیان شده در بالا، قبرس شمالی و قبرس جنوبی در همسایگان هم کمی با هم تفاوت دارند. قبرس شمالی از سه طرف توسط آب احاطه شده است و تنها از سمت جنوب با کشور قبرس جنوبی مرز مشترک زمینی دارد. قبرس شمالی از طریق آب، از شمال با کشور ترکیه، از شرق با کشورهای سوریه و لبنان و از غرب با یونان و مالت و ایتالیا ارتباط دارد.

قبرس جنوبی توسط آب‌های دریای مدیترانه احاطه شده است و این جزیره از طریق زمینی تنها با کشور قبرس شمالی ارتباط دارد. اما از طریق آب با کشورهای سوریه و لبنان در شرق، مصر و لیبی در جنوب و یونان، مالت و ایتالیا در غرب ارتباط دارد.

در مجموع جزیره قبرس همسایه‌ی زمینی ندارد اما کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، مصر، لیبی، یونان، مالت و ایتالیا همسایگان آبی این کشور هستند.

ارسال دیدگاه